miercuri, 15 mai 2013

Paternitatea puilor

Nu prea de mult, prin email, cineva mi-a povestit următoarea intâmplare:

,,Buna ziua,
      ma numesc Sabin si am o rugaminte la D-voastra sa ma lamuriti intr-o problema cu care m-am intalnit de curand si cred ca sunteti singurul care ma poate ajuta asa cum ati mai facut-o de nenumarate ori.

      O sa va zic mai pe scurt care este povestea (telenovela columbofila). Am tinut inchisi intr-o boxa la imperecheat o femela si un mascul (frati de pe mama) aproximativ 10-12 zile, la cateva zile deja stateau ambii pe cuib parea ca totul e normal, apoi ea a stat cateva zile singura in cuib parand ca o sa se oua. Dar de aici incepe povestea mai complicata pentru mine, si anume cand am vazut-o ca sta pe cuib i-am eliberat in prima seara am gasit-o in boxa altui mascul, a doua zi am pus-o din nou in boxa cu primul mascul si la fel stateau impreuna. A doua zi am eliberat-o si spre seara cand am fost la ei am gasit-o din nou la celalalt mascul in cuib iar a doua zi dupa aceasta a facut un ou in boxa acestuia. Intrebarile mele sunt: 
  1. Dupa cate zile de la fecundare se depun ouale?
  2. Care sa fie dupa parerea D-voastra tatal viitorilor pui?
   Va multumesc anticipat."

Deoarece consider că problema ar putea să intereseze pe mai mulţi crescători de porumbei, m-am gândit să-o dezbat puţin mai pe larg, însă fără să pretind, că cele scrise sunt şi dovedite din punct de vedere ştiinţific.
De a lungul carierei columbofile de mai multe ori m-am lovit şi eu de această problemă şi ca să mă lămuresc, am căutat soluţii în diferite cărţi de specialitate, dar din păcate degeaba.
Pentru a înţelege mai bine despre ce este vorba, terbuie să definim câteva noţiuni:
  1. Ovulaţia: momentul în care se desprinde ovulul din ovar. Se ştie că în cazul porumbelului ovulaţia de obicei este spontană, declanşată de actul împerecherii. Foarte rar se poate produce ovulaţia şi fără împerechere, dar aceste cazuri fiind foarte rare, se pot considera excepţii.
  2. Formarea oului, ultima fază a ovogenezei la păsări: perioada in care se formează oul în organismul femelei. Ţinând cont de faptul că la porumbei ovulaţia este provocată de actul împerecherii, are o durată de minimum opt zile. Aşa am găsit descrise şi în cărţi, dar şi din observaţiile personale la această concluzie am ajuns.
  3. Fecundaţia: evenimentul cu ocazia căruia ovulul se uneşte cu un spermatozoid, devenind ou fecund. Locul şi momentul fecundării se cunoaşte destul de bine la anumite specii de animale, fiind diferenţe însemnate, dar referitor la porumbel nu am găsit descris cu pretenţii ştiinţifice acest proces.
Nu întâmplător am ordonat aşa descrierea acestor evenimente. În mod logic în această ordine ar trebui să se întâmple. Problema cea mai neclară, cel puţin pentru mine, este când se produce fecundarea oului?
Pentru elucidarea acestui fenomen, vă povestesc şi eu un caz bine documentat din experienţa mea.

       La data de 28 iulie 1996 femela Hu3450 6780/1992 a fost în pereche cu un mascul mai puţin important pentru mine şi deşi aveau ou de şapte zile am luat femela cu gândul de a împerechea cu Campionul meu. Ca să am certitudinea că puii vor provine de la masculul dorit, am închis femela într-un compartiment separat. După o săptămână, la 4 august, am introdus şi masculul dorit la femelă, care a fost foarte înfocată şi imediat s-au şi împerecheat.
Am aşteptat ca la opt zile să depună ouăle, dar deja pe 7 august, deci după patru zile a apărut primul ou, iar pe 10 august, deci după trei zile şi nu doi cum ar fi fost normal, a depus şi al doilea ou. Ambele ouăle au fost fecundate şi s-au şi eclozionat normal.

Ţinând cont de cele scrise mai înainte, dintre care numai perioada de opt zile a formării oului ştim sigur, şi considerând că ovulaţia a fost una dintre cele excepţionale, neprecedat de împerechere, rămâne întrebarea când şi unde s-a produs fecundarea oului?
Cred că putem spune cu siguranţă, că cu două zile înaintea depunerii oului deja nu se poate, gălbenuşul şi pelicula oului fiind deja fomată. Rămâne să cred că ultima dată a fecundării trebuie să fie cel târziu înainte cu patru, minimum trei zile de ouat. În cazul de mai sus trebuie socotit şi drumul spermatozoizilor de la cloacă până la uter sau oviduct, care cunoscând dimensiunea spermatozoizilor şi distanţa de minim 7-8 cm pe care au trebuit să parcurgă, mai de grabă era ziua a treia dinaintea ouatului.
Care este tatăl real a puiului? În cazul în care în ultimile opt zile înainte de ouat, femela se împerechează cu mai mulţi masculi, (răspuns la întrebarea lui Sabin) cea ce se întâmplă destul de des, practic oricare mascul poate fi tatăl biologic a puilor rezultaţi.
Totuşi în cazul exemplului meu, când practic femela s-a împerecheat cu un singur mascul în perioada premergătoare ouatului, se poate închipui ca un alt mascul să fie tatăl real a puilor? Este aproape imposibil, totuşi este ştiut ca la unele specii de animale, spermatozoizii pot trăi în căile genitale a femelei timp de mai multe zile, sau chiar şi săptămâni, iar la momentul ovulaţiei sunt gata să fecundeze oul.
Nu ştiu cum o fi la porumbel, nu am găsit cercetări ştiinţifice descrise în acest sens şi ţinând cont de forma, fenotipul puilor, cred că erau a Campionului, dar acest lucru putea fi demonstrat cu certitudine numai cu un examen de ADN.

Sper că v-am lămurit, sau v-am încurcat şi mai rău?

4 comentarii:

Anonim spunea...

Am tinut 2 femele intr-o boxa mai bine de o luna fara sa fie in contact cu restul porumbeilor din crescatorie. Spre sfarsit s-au imperecheat intre ele si am fost nevoit sa le despart. L-am luat pe ambele si le-am inchis in boxe cu masculi in speranta ca ouale o sa fie bune. Una a ouat in seara in care am dus-o la mascul, iar cealalta a doua zi. Ambele oua s-au dovedit ulterior a fi nefecundate. In schimb cel de-al doilea ou depus de fiecare femela a fost bun. Deci m-am ales cu un ou limpede(primul) si un ou bun(al doilea) de la fiecare femela. In concluzie al doilea ou se poate fecunda dupa ce a fost depus primul(sau poate in ziua cand depune primul ou). Una din femele a ouat la cateva ore dupa ce am dus-o in boxa la mascul, dar imediat ce am introdus-o in boxa masculul a calcat-o.

Szabó Zoltán spunea...

Foarte buna si folositoare observatia comentarii anterioare. Nici nu m-am gandit la aceasta posibilitate de a ,,testa" momentul fecundarii. Pana la urma concluzia este similara cu a mea, deci inaintea formarii membranei oului, cu trei zile anterior ouatului, inca este posibila fecundatia.

Anonim spunea...

sarmanele sabin esti rau

ghiocel sfichi spunea...

foarte interesant!!!