vineri, 10 decembrie 2010

Tratamente

Faţă de programul de tratament pe care vă prezint în continuare este posibil să abat din când în când. Principiul ar fi să fac aşa, dar dacă situaţia necesită trebuie să actualizez la cerinţe. Deci în cazul dacă porumbeii se vor îmbolnăvii am să tratez conform situaţiei, iar dacă nu vor fi îmbolnăviri neprevăzute, fac totul cu am planificat.
Un porumbel ca să poată să facă rezultate, trebuie să fie în primul rând sănătos. Însă obţinerea şi mai ales menţinerea în stare de sănătate a porumbeilor nu trebuie să fie una agresivă, folosind prea multe medicamente. Fac anual un tratament de lungă durată cu antibiotice împotriva bolilor infecţioase majore la porumbei. Acest tratament fac în perioada de odihnă a porumbeilor, deci iarna după terminarea năpârlirii folosind mai multe antibiotice pe o perioadă de o lună. După terminarea tratamentului fac un tratament pt. paraziţi, iar apoi vaccinez porumbeii împotriva paramixovirozei şi de la anul (2011) şi pt. variolă. Alt tratament nu mai fac până cu două săptămâni înaintea primului concurs de fond, când odată cu instituirea văduviei fac şi un tratament de cinci zile pt. boli infecţioase şi trichomonoză, urmând ca în continuarea sezonului să nu mai tratez, bineânţeles numai dacă nu apar îmbolnăviri. După acest al doilea tratament în timpul cât porumbeii sunt la concurs fac o curăţenie generală în crescătorie, urmat de o dezinfecţie cum scrie la carte. După tratamentele cu antibiotice administrez porumbeilor probiotice, sau / şi lapte acru şi vitamine o dată pe săptămână.
Deci idea principală ar fi să nu primească porumbeii nici un fel de ajutor din partea crescătorului atâta timp cât nu sunt solicitaţi la concursuri.
Tratamentul de lungă durată în timpul repausului consider totuşi necesară ca să scap de eventualele bacterii patogene, cum ar fi salmonelele, micoplasme, chlamidii.
Pentru salmonele şi micoplasme ar fi suficient un tratament de 5-10 zile, dar de chlamidii (ornitoză) nu poţi scăpa cu siguranţă decât cu un tratamente de 30, sau şi mai multe zile şi bine înţeles cu medicamente adacvate. Trebuie să recunosc că nici curele aplicate de mine în anii precedeţi (prezentate mai jos) şi nici cel planificat pentru 2010 nu îndeplineşte în totalitate aceste condiţii. Totuşi ţinând cont că în crescătoria mea nu am semnalat nici odată ornitoză, consider că preventiv este bun.
Sunt sigur că mulţi vor fi care va contesta tratamentele folosite de mine. Pentru ei sfătuiesc să nu urmeze exemlul meu.
Prima dată vă prezint cum am făcut în anii trecuţi, apoi cum am de gând să-l fac în următorea perioadă.

2008: tratamentul am început la data de 15. XI. 2009.
  1. Enrofloxacină 10% 3 ml / 1 litru de apă timp de 8 zile.
  2. Oxitetraciclină 20% 2 g / 1 litru de apă timp de 7 zile. În apă de băut adaug cc 10 ml de oţet, iar pe durata tratamentului nu mai dau grit la porumbei.
  3. Eritromicină 6% 4 g / 1 litru de apă timp de 5 zile
  4. Enteroguard M 6 g / kg de furaj 5 zlie. Doză dublă, odată pe zi într-o jumătate de raţie.
  5. Tilozină inj. 20% 1 ml / 1 litru de apă combinată cu Oxivit 10 g / 1 litru de apă timp de 14 zile. În apă de băut adaug cc 10 ml de oţet, iar pe durata tratamentului nu mai dau grit la porumbei.
  6. Entrobac
2009: tratamentul am început la data de 18. XII. 2009.
  1. Doxicilină capsule de la farmacia umană 1 g / litru de apă timp de 10 zile. În apă de băut adaug cc 10 ml de oţet, iar pe durata tratamentului nu mai dau grit la porumbei.
  2. Tilozină inj. 20% 1 ml / 1 litru de apă combinată cu Oxivit 10 g / 1 litru de apă timp de 10 zile. În apă de băut adaug cc 10 ml de oţet, iar pe durata tratamentului nu mai dau grit la porumbei.
  3. Enrofloxacină 10% 3 ml / 1 litru de apă timp de 10 zile.
  4. Entrobac
2010: la reproducători am început la data de 1.XII., iar la cei de zbor itenţionez să încep la date de 15.XII.
  1. Enrofloxacină 10% 3 ml / 1 litru de apă timp de 10 zile.
  2. Doxicilină capsule de la farmacia umană 1 g / litru de apă combinată cu Tilozină inj. 20% 1 ml / 1 litru de apă  timp de 10 zile. În apă de băut adaug cc 10 ml de oţet, iar pe durata tratamentului nu mai dau grit la porumbei.
  3. Tiforine 10 ml / litru de apă timp de 10 zile. Este indicată schimbarea din când în când a antibioticelor folosite. De această dată am ales sulfamide pt. tratamentul preventiv contra salmonelozei.
  4. Entrobact, sau iaurt.
Dozele sunt cel puţin duble de fiecare dată, dar ţinând cont că în timpul iernii se consumă apă foarte puţină, nu era cazul de supradozare.
În timpul tratamentului săptămânal administrez şi polivitamine în apa porumbeilor.
Majoritatea medicamentelor folosite sunt de fabricaţie românească. Sunt de părere că au eficienţă asemănătoare cu cele străine, numai că (deocamdată) sunt mai ieftine, mai puţin vitaminele, care cred că sunt mai ieftine cele străine (ex. Gervit W 10000 ml).
Alt tratament nu le fac, nici chiar când observ că porumbeii ar necesita, de ex. la creşterea primei serie de pui din sezon. De obicei se şi pierd la primele zboruri câţiva, care nu reuşesc să se refacă după creşterea primilor pui. În schimb la momentul când urmăresc să obţin efort suplimentar de la ei, înaintea fondurilor şi a maratoanelor, îi ajut iar şi după observaţiile mele rezultatele nu întârzie să apară.
Ar fi de dorit şi efectuarea de examene de antibiograme înainte de orice tratament cu antibiotic, dar rezultatele sunt primite de la laboratoare cu multă întârziere, costă cât întregul tratament, iar în cazul tratamentelor preventive  nu ştiu cât ar fi de concludente.

39 de comentarii:

gusa spunea...

se poate si o schema de tratament in timpul concursurilor, mai exact intre conc. si in speciaal pt boli respiratorii. va multumesc.

Szabó Zoltán spunea...

Nu le tratez porunbei in timpul sezonului decat cum am descris mai inainte.
Intr-o postare la etichita Calendar, cu titlul In asteptarea Berlinului am descris deja si tratamentul pt vara:

Cu două săptămâni înaintea primului concurs de fond, fac un tratament de cinci zile pt. boli infecţioase şi trichomonoză, cu Enteroguard M 6 g la 2 kg de furaj umectat cu apă şi miere, urmând ca în continuarea sezonului să nu-i mai tratez, bineânţeles numai dacă nu apar îmbolnăviri. După acest al doilea tratament (primul este cel de iarnă, despre care am scris în postarea Tratatamente) în timpul cât porumbeii sunt la concurs fac o curăţenie generală în crescătorie, urmat de o dezinfecţie cum scrie la carte. După tratament administrez porumbeilor probiotice, şi /sau lapte acru şi vitamine o dată pe săptămână.

Daca totusi se imbolnavesc de ceva, bineinteles ca fac tratament la cei bolnavi, sau la intregul efectiv, daca este cazul.

Acum fiind ca la un porumbel am observat ca lacrimeaza ochi si nici de la al doilea fond nu am avut rezultate multumitoare fac un tratament cu enrofloxacina, pt. inceput cu cate o pastila pe porumbel apoi o jumatate, iar ultima zi le dau in apa de baut 1-2 ml pe litru de apa. Poate ca mai bun ar fi tilozina, dar momentan nu am.

Anonim spunea...

Pentru caile respiratorii in timpul concursurilor , sau mai bine zis intre etape , la 2 saptamini folosesc timp de 3 - 5 zile , depinde de duritatea concursului precedent , Fosbac T . Se poate observa pe la sfirsitul saptaminii ca porumbeii stau mult mai mult in zbor .Deocamdata sunt multumit de acest produs .dyingul

Anonim spunea...

Domnule Szabo as dori sa va cer sfatul la urmatoarele intrbari.
Este bine sa administrez vitaminele in asociere cu otetul de mere sau cu albastru de metilen?

Szabó Zoltán spunea...

Otetul de mere folosit in catitatea de 10 ml/litru de apa, cred ca nu dauneaza medicamentelor, ba din contra este indicat acidularea apei in timpul tratamentului cu tetracicline.
Albastrul de metilen nu sunt convins ca este bun sa folositi de odata cu alte medicamente. Totusi folosit in apa de baut in procentde 1 la mie, nu cred ca poate sa dauneze prea mult.

Anonim spunea...

Domnule Szabo am tratat porumbei de ornitoza cu Doxicilina(Romvac) in felul urmator: in prima saptamana de tratament le-am administrat 2 lingurite la 2L de apa nici un semn de insanatosire, a 2a saptamana 4 lingurite la 1,5 L de apa la fel nimic,incepand cu saptamana a3a am decis sa le dau drumu(erau inchisi in urma sezonului de iarna)in acelasi timp ma-m hotarat sa le schimb tratamentul(Ornispecial un plic de 5gr la 1,5L)la nici 2 zile efectele au inceput sa fie evidente.Care credeti ca este cauza, tratamentul de la romvac prea slab sau aerul curat sanatate pura?

Szabó Zoltán spunea...

Nu sustin cu orice pret ca medicamentele comercializate de Romvac sunt cele mai bune, dar in general eu sunt multumit cu ele.
De ce nu a dat totusi rezultate? Probabil nu era substanta activa cea potrivita, deci germeni in cauza, tulpina de Clamidii, erau rezistenti la doxiciclina.
Cel mai probabil insa nu era vorba de ornitoza, ci de o infectie respiratorie produsa de virusuri, boala care cu timpul se vindeca si fara tratamente (in cc 14-18 zile), daca porumbei nu sunt fortati si sunt intretinuti corespunzator.
O problema asemanatoare am avut si eu toamna trecuta. Cititi postarile din toamna anulul 2011 si veti gasi mai multe amanunte.

Anonim spunea...

Dle Szabo am o problema cu porumbei au diaree fara nici un alt fel de simptome iar cand le dau floarea soarelui ganeatul devine "sanatos" sa fie vorba de digestie sau de folosirea indelungata a antibioticelor?

Anonim spunea...

Ce sanse pot avea de a reproduce pui 100% sanatosi din parinti care au fost bolnavi de ornitoza? Am tot citi pareri ca ar fi mai bine sa-i elimin.

Szabó Zoltán spunea...

Referitor la diaree, care trece la administrarea de folarea soarelui, cred ca amestecul de garunte folosite au ceva, are prea putine fibre, contine graunte mucegaite, are prea multa mazare, ect. Nu cred sa fie din cauza administrari prelungita de antibiotice, desi nici asta nu face bine porumbeilor.
Ornitoza este o boala infectioasa, deci nu se transmite genetic, iar asta inseamna ca ai sanse sa scoti pui 100% sanatosi din porumbei trecute prin boala. In schimb, predispozitia de a se imbolnavi de o anumita boala infectioasa, ex. ornitoza, este determinat genetic, deci prin urmare, chiar daca pui di parinti trecute prin boala nasc perfect sanatosi, au sansa mai mare de a se ibolnavi.

Anonim spunea...

D-le Szabo puteti sa-mi explicati ce inseamna evolutia unei boli cronic si acut?

Szabó Zoltán spunea...

Bolile cu evolutie acuta apar mai brusc, au simptome mai evidente, au o durata mai scurta. Cele infectioase de obicei sunt insotite si de febra.
Cele cu evolutie cronica au o durata mai lunga, cu simptome mai stearse. De multe ori bolile cronice sunt o continuare a celor acute. De obicei nu sunt febrile.
Se poate intampla ca o boala acuta sa treaca in evolutie cronica, dar si invers, si cele cronice se pot aciutiza.
Nu sunt sigur ca definitia data este chiar complecta, dar orientativ cred ca sunt corecte.

Anonim spunea...

Dle Szabo vreau sa trimit excremente pentru analize la Romvac si am o nelamurire. Prelevez excrementele de peste noapte le pun intr-un borcanel si adaug apa peste ele sau le las aja cum sunt?

Szabó Zoltán spunea...

Trimiteti asa cum sunt, deci fara apa.

Anonim spunea...

Dle Szabo am o problema cu porumbei au o respiratie suieratoare accentuata fara nici un alt simptom sunt vioi ies afara dar nu zbozra mai mult de 5-10 min

Anonim spunea...

a

Szabó Zoltán spunea...

Referitor la porumbei cu respiratie zgomotoasa: este posibil sa fie o boala respiratorie deja vindecata cu sechele, sau o stare alergica, sau o eroare in observatie a Dvs.

Anonim spunea...

daca porumbei pompeaza puilor mai multa apa decat mancare(adica au gusa plina cu apa si se mai simte si cateva boabe cand le palpez gusa) si maturi ai excrementele cand "sanatoase" cand are o diare cu mucus si portiuni mici ca niste bastonase.ce ar pute fi? si ce tratement le-as putea da? precizez cei mai mici pui au cam 6 zile.

Anonim spunea...

Dle Szabo ologirea picioarelor ce medicamentatie recomandati banuiesc ca este ornitoza?

Szabó Zoltán spunea...

Mai de graba este vorba de paratifoza, decat ornitoza, dar aceste simptome se intalnes si in hipocalciemie (carenta de calciu).
Tratamentul recomandat in paratifoza il gasesti la descrierea boalei respectiva, iar lipsa de calciu poti rezolva administrand produse ce contin calciu (ex. Borogluconat de calciu, Gluconat de calciu, ect.). si polivitamine.

radu spunea...

Dle szabo sunt intr-o mare dilema si va rog sa mi dati un sfat,de cateva zile a inceput la unele pasari sa li se umfle cate un ochi si sa lacrimeze, sa li se duca pudra de pe nari.ce credeti este ornitoza sau microplasmoza,si ce tratament imi recomandati,,,,,,va multumesc ////

Szabó Zoltán spunea...

Dupa cele descrise de Dvs. nu va pot spune cu siguranta, daca este vorba de micoplasmoza sau ornitoza. De fapt un diagnostic sigur in acest caz se pot pune numai dupa un examen de laborator.
Incercat sa tretati cu Avianprotect TEN.

Sandu spunea...

Dle Szabo, o nelamurire as avea si eu: recomandati de ex. erofloxacina 10% 3ml/l de apa. dar problema e ca de ex. 1L de apa e suficient pe timp de vara pt 20 de porumbei, iar pe timp de iarna pt 40 de porumbei. nu ar fi mai corect ca medicamnetul respectiv (in cazul de fata enrofloxacina) sa fie prescris pt kg greutate vie, decat pt litru de apa?

Szabó Zoltán spunea...

Aveti perfecta dreptate, in mod corect asa trebuiesc prescrise dozele de medicamente, sau si mai exact in cazuri anumitor substante (dupa cum am si scris undeva mai inainte).
De ce nu am facut totusi asa? Fiindca deja producatorul a calculat consumul de apa si cantitatea necesara la litru de apa in cazul unui consum normal, sau cel putin asa ar fi normal si presupun ca asa si este.
Daca studiati prospectul respectivului medicament, veti vedea ca doza indicata este de 1 ml Enrofloxacina 10% / litru de apa de baut. Totusi, fiind iarna cand am facut eu respectivul tratament si consumul de apa in aceea perioada, dupa cum ati remarcat si Dvs., este considerabil mai redusa (chiar pana la 1/3 la cel normal), am administrat o doza tripla.
Mentionez ca desi am administrat supradoza respectiva pe o perioada de 10 zile, sau chiar si mai mult, nu am constatat nici o reactie adversa sesizabila clinic.

Sandu spunea...

Am adus in discutie acest aspect pt ca la fel fac si eu si vream sa vad ce parere aveti si dvs despre asta; mi-ati intarit convingerile. Va multumesc!

Anonim spunea...

Dle Szabo nu stiu ce sa-i mai fac unui porumbel cu o respiratie greoaie si zgomotoasa, mentionez ca i-am facut ultimul tratament cu linco spectam romanesc si fara nici un rezultat dupa 10 zile .Mentionez ca sint tare nemultumit tinind cont ca un medic veterinar mi-a recomandat acest medicament.

Szabó Zoltán spunea...

Probabil este vorba de o afectiune respiratorie de origine virala.
Anitbioticele nu au nici un efect asupra acestor boli, deci degeaba ai tratat. Totusi nu trebuie sa te impacientezi, fiindca se vor vindeca singuri dupa 10-14 zile.
Altceva nu ai ce face, decat sa dai polivitamine in apa si o alimentatie mai buna.
Dupa incetarea epizootiei fa curatenie si dezinfectie.
Probleme asemanatoare am avut si eu in toamna anului 2011.

Anonim spunea...

va salut vin si eu cu o intrebare am inceput un tratament cu fosbac il pot administra concomitent cu oxitetraciclina sau e prea dur pentru porumbei.

Szabó Zoltán spunea...

Nu stiu sa va raspund cu siguranta, dar fiind-ca produsul respectiv comtine si tilozina, care se pot combina cu oxitetraciclina, cred ca nu este antagonist nici cu oxitetraciclina.
Totusi eu va recomand sa folositi numai fosbac singur, fara sa amesteci cu oxitetraciclina.

Apahidean Sorinel spunea...

Buna ,in primul rand vreau sa va felicit pentru rezultatele obtinute si as vrea sa va intreb daca tratamentul se face 30 zile consecutiv sau se face o pauza dupa 10 zile de antibiotic ?
ps. tilozina injectabila 20% se poate administra si oral ?

Szabó Zoltán spunea...

Nu am lasat pauza intre administrari, deci practic am tinut porumbeii sub influenta antibioticelor timp de 3o de zile.
Conform prospectului antibioticelor nu este indicat, dar au supravietuiut fara urmari negative.

Unknown spunea...

Va salut.pfu nu stiu cum sa incep...dupa ce incep de mananca pui dupa o sapt slabesc si mor.nu au nimik in cioc le.am dat si fosbac si enrofloxacina.enteroguard.metronidazol nimkk mor.nush ce sa le mai fac

Szabó Zoltán spunea...

Nu stiu ce sa va recomand. Cel mai bine ar fi sa aratati unui medic veterinar specializat, sau chiar sa faceti si un examen de laborator.

Unknown spunea...

Buna seara,
Am un porumbel caruia nu-i cresc bine penele,a inceput cu doua pene din coada pe unde a pierdut destul de mult sange am reusit sa le smulg,erau pene care atunci cresteau si aveau "teaca" plina de sange,dupa episodul asta simptomul se manifesta la penele mari de a aripi care ii provoaca un real disconfort,se ciuguleste violent,pe unele si le scoate singur pe altele sunt nevoit eu sa le smulg pentru ca pierde sange,multumesc pentru timp.

Szabó Zoltán spunea...

Boli carențiale, defecte genetice, traumatisme, cât și boli infecțioase poate să cauzeze creșterea defectuoasă a penelor.
Încercați să administrați vitamina A în hrană, iar după ce se va matuiriza penele și sunt anormale puteți să smulgeți, sau daca nu zburați poate să rămână așa. De obicei în anii următor cresc pene mai scurte în locul acestor pene.

Anonim spunea...

sa ptriti var puteti sa imki faceti un program de tratament iarna cu produse romanesti va multumesc

Szabó Zoltán spunea...

Tratamentele de mai sus sunt in special pentru iarnă, iar medicamentele folosite sunt românești.

Anonim spunea...

Este bun enrofloxacina injectabila la porumbei cat ? si la curci cat sa le fac

Szabó Zoltán spunea...

Enrofloxacina inj 10% nu este indicat in prospect folosirea pt. pasari. Nici eu nu am incercat inca.