marți, 4 ianuarie 2011

Micoplasmoza

Micoplasmoza. Este o boală infecţioasă produsă de micoplasme care se manifestă prin simptome respiratorice (coriză).
Agentul epizootic este Micoplasma gallisepticum. Micoplasmele sunt microorganisme unicelulare incadrate ca o formă de trecere între virusuri şi bacteriile. Sunt mai mici ca bacteriile şi nu au perete celular.
În mediu au o rezistenţă scăzută rezistând maximum câteva zile. Dezinfectantele uzuale omoară în câteva minute.
Simptome: din punct de vedere simptomatologic se aseamănă cu celălate boli respiratorice la porumbei cu etiologie diferită de exemplu cu ornitoză, sau alte corize produsă de virusuri. Diagnosticul exact se poate stabili numai după examene de laborator.
Boala este mai frecventă în anotimpuri reci şi umede, dar nu ocoleşte porumbeii nici în timpul verii.
Totuşi sunt boli mai frecvent întâlnte decât ornitoza. Porumbelul afectat prezintă mucoasele conjunctivale congestionată, iar mai ales căile respiratorice anterioare sunt mai des afectate. Din căile nazle se scurge o secreţie seroasă (apoasă). Dacă căutăm să ascultăm respiraţia unui porumbel bolnav de micoplasmoză, ţinând porumbelul aproape de ureche, auzim  un zgomot slab caracteristic. Porumbeii bolnavi nu mai au poftă de zbor, iar ulterior după complicarea leziunilor iniţiale cu alţi bacterii, simptomele se agravează.
Morfopatologic: sinuzita seroasă, laringita seroasă sau serohemoragică, traheita seroasă sunt leziunile mai des întâlnite.
Diagnosticul:  simptomele respiratorice şi mai ales conjunctivita localizată numai la un singur ochi sunt semnele care trebuie să ne trezească suspiciunea de micoplasmoză. Diagnosticul diferenţial: se face faţă de: ornitoză, infecţii cu hemophilus, infecţii cu herpesvirus, iar diagnosticul exact se potate spune numai după un examen de laborator.
Tratamentul: Trebuie ştiut că medicamentele pe bază de penicilină nu au nici un fel de efect asupra micoplasmelor. Medicamentele cel mai eficace asupra lor sunt: enrofloxacinul, norfloxacinul, eritromicina, lincomicina, tilosina, ect. Eu folosesc de obicei enrofloxacina şi doxicilina combinată cu tilozină, iar acest tratament preventiv fac cu ocazia tratamentului general în timpul iernii (după cum am mai descris).
Dacă s-ar îmbolnăvi porumbeii în timpul sezonului de concursuri aş recurge tot la aceste medicamente, preferând mai ales combinaţia doxicilinei (1 gr/ litru de apă) cu tilosină (1ml/litru de apă).

15 comentarii:

Anonim spunea...

Am o problema cu porumbei,respira accentuat si se aude un sunet un fel de suierat le-am facut un tratament cu fosbac timp de 7 zile si nimic, ma gandeam ca ar putea fi vorba de tricomonoza am citit ca are si astfel de manifestari dumneavoastra ce parere aveti?

Anonim spunea...

Precizez fara alte simptome porumbei ies la zbor dar din cauza respiratiei nu zbor mai mult de 10 minute

Szabó Zoltán spunea...

Poate sa fie si micoplasmoza, sau o alta boala respiratorie cronicizata.
Trichomonoza de asemenea poate da simptome asemanatoare.
Daca in timpul iernii au fost inchisi si s-au ingrasat prea tare, posibil sa fie si asta o cauza.

Anonim spunea...

Domnule Szabo le-am administrat 2 zile otet de mere si se simte ameliorari in respiratie cara sa fie cauza poate fi vorba de tricomonoza?(comentariu in continuarea celor de sus)

Szabó Zoltán spunea...

Nu pot raspunde cu siguranta la intrebarea pusa de Dvs.
Posibil sa fie si trichomonoza, dar mai de graba cea ce vam scris si mai inainte, deci porumbei sunt inca prea grasi.

Sabin spunea...

Buna ziua, ma numesc sabin si am o rugaminte la D-voastra daca puteti sa ma ajutati cu un sfat. Am mai intrebat si pe alti iubitori de porumbei dar vreau si sfatul D-voastra referitor la bolile porumbeilor mei. De aproximati o luna de zile au aparut cateva simptome cum ar fi stateau suparati,fecalele parca sunt apa,se scarpinau la cioc, aveau penele zburlite ca mai apoi sa se auda mai ales seara un stranutat, unul tinea ochiul inchis parca era lipit (lui ii stergeam in fiecare zi ochiul cu ceai de musetel)ca acum sa am un porumbel care sta suparat pana mai zilele trecute mai manca dar acum il hranesc eu si ceea ce-i dau vomita. Le-am dat 5 zile ENTEROFLOXACINA cate un comprimat pe zi si dupa o saptamana 1/4 pe zi de ENTEROGUARD. La unii s-au mai ameliorat simptomele nu mai stau suparati, fecalele s-au mai intarit, cei de la zbor stau in aer cate aproximativ 2 ore fata de 10-15 minute inainte de tratament. Daca ma puteti si D-voastra sa ma ajutati cu un sfat v-as fi foarte recunoscator.

Szabó Zoltán spunea...

La pui se intapla des ca sa apara seimptomele descrise de Dvs, mai ales diareea. Si in crescatoria mea au fost destul de multe cauzri asemanatoare in ultimile 3-4 ani. Eu cred, si de fapt asa arata si examenele de laborator din alte crescatorii, ca este vorba de o infectie colibacilara. Im crescatoria mea de obicei dupa un tratament de 3-5 zile cu Enteroguad M s-au vindecat porumbeii. Simptomele respiratorii este posibil sa se datoreze micoplasmozei, sau ornitozei, dar mai probabil este vorba de o infectie virala.
In orice caz, daca zboara 2 ore, prea mare probleme nu poate fi.
Nu uita sa vaccinez contra paramixoviroza!

Sabin spunea...

Multumesc pentru sfaturi!!! Va doresc succese in plan profesional si familial.

Sabin spunea...

Revin la D-voastra cu o intrebare: anul acesta o sa vaccinez porumbeii pentru PARAMIXOVIROZA si am citit pe net ca e bine sa se faca inainte de vaccin tratamente pt. celelalte boli (viermi, salmoneloza, tricomonoza, coccidioza)ca atunci cand porumbeii sa fie vaccinati sa fie perfect sanatosi. Se recomanda intre tratamente cu fiecare medicament pauze de 2-3 zile si constat ca intreg tratamentul dureaza O LUNA SI JUMATATE. Atat trebuie sa dureze tratamentul?
Va multumesc anticipat!

Szabó Zoltán spunea...

In primul rand tratamentul antiparazitar este cel care este dorit sa fie facut inainte de vaccinari. Daca totusi doriti sa faceti toate tratamentele este si mai bine, insa expuneti porumbii la risc.
Cand faceti mai multe tratamente este bine, asa cum scrieti, sa fie lasat o pauza de cateva zile intre ele.
Eu prima data vaccinez puii cu LaSota, apoi fac tratamente, dar numai daca observ imbolnaviri.

Anonim spunea...

Micoplasmoza e seroasa, dar este la caile respiratorii inferioare (faringe, trahee, sacii respiratori), la ochi se localizeaza bacteria chlamidia. Tratamentul cu antibiotice nu e niciodata PREVENTIV. Am folosit doxiciclina umana pentru tratamentele micoplasmozei si chlamidiozei, doza calculata de mine dupa ghid de calcule veterinare, timp de 10 zile, pe gutani lesinati la mine la geam (luand in calcul si-o eventuala salmoneloza). S-au insanatosit.
Pentru un tratament preventiv se poate folosi extractul de propolis (tisofit, fara alcool. Se pot face cure si de cate 6 luni, daca e dozare moderata. https://www.farmaciata.ro/farmacia-naturii/item/579-propolisul-impotriva-infectiilor
numai bine!

Szabó Zoltán spunea...

Pt. Anonim: pe langa inflamatia cailor respiratori inferioare si in cazul micoplasmozei apar inflamati si la nivelul ochiului si a cailr aeriene superioare (conjunctivita, coriza). La galinacee mai rar, dar la porumbei mai des. Aceste simptome sunt descrise in mai multe tratate de specialitate, bibliografie pe care am folosit pe langa studiul de la facultate.
Referitor la tratamentul preventi, aici intradevar aveti dreptate. Preventiv sunt folosite vaccinurile. Eu, cand am scris de tratament preveniv (inca odata recunosc ca am gresit) am referit la cazuri subclinice, deci practic inaparente clinic.

Unknown spunea...

La mine l am dat enrofloxacina timp de 7 zile dar fără nici un efect dar și.au revenit cu doxyciclina 1g/1L apa de băut și avianprotect care o pastila pe zi timp de 5 zile apoi le.am dat complex de B.uri timp de 5 zile și probiotice!

Unknown spunea...

Am o problema cu unul din porumbei. Respira greu cu ciocul deschis si are un huruit in piept iar din nari curge ceva lichid.Ce boala ar putea fi si ce tratament sa folosesc?

Szabó Zoltán spunea...

Nu este exclus sa aiba micoplasmoza, dar numai laboraturul poate sa confirme diagnosticul. Incercati cu Avianprotect TEN, dar mai indicat ar fi sa trimiteti probe la laborator si dupa antibiograma sa tratati.