sâmbătă, 7 ianuarie 2012

La ce oră să se lanseze?

Trebuie să recunosc că multă vreme am considerat că fondiştii şi maratoniştii stau mai bine la capitolul sportivităţii, decât cei care îndrăgesc mai mult concursurile mai scurte.
Cu atât am fost mai surprinşi când, după stabilirea prin regulament, lansările întârziate la maratoane, au apărut foarte mulţi maratonişti adevăraţi, care cu vehemenţă deosebită atacă dispoziţia respectivă a RNS-ului.
Ţin să accentuez, că în continuare îi consider pe ei maratonişti adevăraţi şi nu doresc să le diminuez cu nimic meritele obţinute până-n prezent. Problema se pare că există la nivelul sportivităţii acestor oameni.
Nu a apărut încă versiunea finală a RNS-ului, deci poate că greşesc, dar în modificările aprobate am citit că se vor lansa porumbeii de la concursurile de maraton nu mai devreme de ora 10:00, adică în funcţie de distanţă şi participanţi în aşa fel, ca să nu poate intra nici un porumbel în prima zi a concursului.
Foarte mulţi care nu sunt de acord cu lansările întârziate, vin cu argumentul că un porumbel maratonist trebuie să zboară într-o zi cel puţin 12-14 de ore. Nu ştiu dacă au calculat câte ore sunt de la 10:00 până la 22:00, dar mă tem că exact 12, deci nu prea văd unde este problema.
De obicei nici pentru creşterea distanţei nu sunt aceşti crescători, argumentând, că atunci distanţa celor din spate va fi mult prea mare. Au perfectă dreptate, dar încă nu am auzit pe nici unul ca să zică să se aleagă o altă locaţie pentru lansare, de unde ei vor avea distanţa mai mare şi atunci ce bine va fi pentru porumbeii lor, că vor intra a doua zi, pe când celorlaţi o să aibă şansă şi în prima zi.
Luând democratic, în majoritatea cazurilor mai mulţi crescători sunt din zonele mai apropiate de locul de lansare şi numărul de porumbei trimişi de ei sunt de obicei mai mare. În această condiţie punând la vot ora lansării, normal că ei vor ieşi învingători.
Sincer să fiu şi eu aş fi de părerea lor, dacă nu ar fi vorba de concurs, numai de încercarea, dacă un porumbel anume poate, sau nu să se întoarcă acasă de la o distanţă mare. În acestă situaţie şi eu aş vota să se lanseze cât mai devreme, ca să aibă şansă cât mai reală de a ajunge acasă şi cu cât mai puţine pericole. La fel aş opta şi în cazul când toţi participanţii au o distanţă aproximativ egală, să zicem că sunt din aceaşi oraş, sau măcar din aceaşi regiune.
Numai că fiind vorba de concurs, ar trebui să aibă toţi participanţii aceaşi şansă, altefel nu se mai poate numi concurs.
Totodată recunosc că porumbelul, care este nevoit să doarmă afară una sau mai multe nopţi este expus la o sumedenie de pericole, dar cu atât mai mult este justificat asigurării condiţiilor similare cu ocazia unui concurs.

O altă problemă foarte disputată este şi cea a concursului Naţional Berlin. Problema este şi a fost şi mai contestată aducând diferite argumente.
De această dată, lansarea fiind şi mai târziu, la 12:00, pare mai reală problema duratei zborului, dar şi de această dată sunt 10 ore la dispoziţia porumbelului în prima zi, deci la limita minimă pretenţiei maratoniştilor, dar încă se încadrează. Fiind vorba de un concurs naţional cu participare de pe un teritoriu foarte mare, ar trebui să înţeleagă şi crescătorii cei mai însetaţi de a câştiga, că numai aşa se pot oferi şanse cât de cât egale tuturor participanţilor.
Localitatea de lansare este un alt subiect de dispută, dar cred că nu merită să intru iar în această polemică, deoarece este clar că nu se poate găsi o localitate care să ofere aceaşi şanse pentru toţi columbofilii din ţară.
Pentru contracararea acestui nedreptăţi s-a hotărât, ca să nu se folosească numai puctele obţinute pe zone şi pe centre de îmbarcare de la acest concurs. Nu ştiu exact a cui a fost idea, dar dacă a unuia din zona 1, cum am auzit de fapt, înseamnă că dă dovadă de o sportivitate adevărată.

La data când pregătesc acest articol încă nu se cunoaşte cu exactitate planul nostru de concursuri şi mai ales localităţile de lansare a martoanelor, dar se pare că de data asta noi vom avea distanţa cea mai scurtă, sau aproape, deci chiar pe noi ne defavorizează. Bineânţeles că deja au apărut şi discuţii contrare şi la noi, chiar şi de către unii care erau pentru lansare întârziată până-n perzent.
Deci sunt şi la noi crescători cu spirit de sportivitate discutabilă, dar sper că până la urmă toată lumea va înţelege, că fără şanse egale (deşi şansele nu vor fi niciodată 100% egale) un zbor rămâne numai o lansare de porumbei şi nu concurs.

4 comentarii:

Anonim spunea...

egyszer mutas eredmenyt aztan adj tanacsot

Szabó Zoltán spunea...

Ca sa inteleaga majoritatea va traduc comentariul precedent:
"prima data arata rezultate dupa acea sa dai sfaturi"

Raspunsul meu: citeste mai atent articolul, nu am dat sfaturi, am spus numai parerea mea personala.
Si inca ceva, am avut curajul sa si semnez, de alte amanunte nici nu amintesc.

tavi spunea...

Un an fericit si bine v-am regasit !
In legatura cu subiectul,personal cred ca scandal faca crescatorii cu zona cea mai apropiata ca si distanta care ani de zile si-au luat punctaj de pe totalul porumbeilor lansati chiar daca acestia aveau cu 150-200 km in plus. De cand zbor porumbeii un singur crescator am auzit sa recunoasca public asta si sa si multumeasca celor din zona 2 in mod public.Domnul Bobolea Ion de la Valcea a multumit tuturor crescatorilor din Gj si MH fara de care nu ar fi reusit rezultatele avute in anul 2012.
In legatura cu comentariul de mai sus ce sa zic...nu credeam ca dumneavostra puteati supara pe cineva insa mai am eu o vorba: cand nu mai ai dusmani e vai de capul tau inseamna ca nu mai ai nimic de pierdut.
Numai bine si rezultate pe masura in cursele cu lansari intarziate !
Zburati vaduvie anul anul acesta ?
sau nu sunteti hotarat

Szabó Zoltán spunea...

Referitor la comentator anonim, sper totusi ca nu e vorba de un dusman, asta este parerea lui. Cei drep, in ultimul an nu prea am cu ce lauda pe plan columbofil, dar asta nu inseamna, ca nu am dreptul sa scriu ce vreau pe propriul blog.

Ca si in anii precedent, am de gand sa incep cu vaduvie, mai departe, vom vedea, care vor fi conditiile.