marți, 2 noiembrie 2010

Cum fac curăţenie

Un subiect foarte banal, dar totuşi ţin să vă povestesc.
Cum am mai spus-o, nu consider curăţenia deosebit de importantă pentru obţinerea succesului la concursuri. Ţin minte că şi în copilărie, când eram copill mai mare cc.16-17 ani, făceam curat zilnic la porumbei. Deasemenea trebuie să accentuez că nu-mi place să fac curat la porumbei, în schimb îmi place când este curăţenie şi cum nu suport să umble alţii în crescătorie, sunt nevoit să-o fac eu. Având columbofilia instalat în podul casei, nu pot să neglijez acestă activitate plictisitoare.
În funcţie de timpul liber şi de dispoziţia mea, zilnic fac curat de 1 - 2 ori, mai rar de 3 ori. În această perioadă a anului dimineaţa la prima oră (7:30-8:00) şi seara după ce se întunecă (19:00-19:30), dar în principiu tot aşa este şi în celelalte luni.
În afară de sezonul când este instalată văduvia fac curat cu porumbeii înăuntru. Pe lângă pericolul răpitoarelor şi contactul cât mai des cu porumbei motivează acest lucru.
Când porumbeii stau separat pe sexe, prima dată închid toţi masculii în boxele lor, apoi le dau drumul la femele în compartimentul masculilor şi după acea fac curat la femele. Locul unde sunt ţinute femelele este foarte strâmt, de acea sunt nevoit să procedez astfel. După ce am terminat la femele, trec la masculii şi cu ei închişi în boxe şi femelele libere curăţ şi acolo. Când am terminat, trec femelele la loc, curăţ şi dau drumul la masculi, după care primesc mâncarea.
Când porumbeii sunt împerecheaţi, au cuib şi atunci fac la fel, dar cât lucrez eu, ei trebuie să rămână pe odihnitori, sau în boxele lor.
În perioda văduviei tot cam aşa procedez, numai că dau druml la porumbei să zboare liber şi atunci fac curat.
Ca să nu fac praf, nu folosesc niciodată mătură, ci cu lopăţica adun gunoiul pe foraj.









Nu fac curat decât pe jos, în boxe foarte rar, numai dacă găinatul este umed. Nu adun nici praful de desubtul boxelor. Sunt de părere că atât praful cât şi găinatul uscat din boxe moderează variaţile umezeli relative a aerubui din columbofilie, deci nu trebuie deranjat prea des. Plus cu ocazia curăţirii boxelor şi a parfului de sub boxe inevitabil se încarcă aerul cu praf, foarte dăunător atât pentru om cât şi pentru porumbei.
O dată pe an totuşi fac şi curăţenie generală cu aspirator, demontarea boxelor şi dezinfecţie. Această acţiune este planifictă şi executată cu ocazia primului concurs când porumbeii sunt lansaţi după a doua zi de la îmbarcare, deci practic primul fond. Este o muncă mai grea şi mai de durată, numai curăţenia şi demontarea boxelor durează cc 5-6 ore, apoi vine nevasta cu aspiratorul şi la urmă eu cu dezinfecţia. Ca dezinfectant folosesc Forsept în soluţie 1-1,5%, sau un alt dezinfectant din comerţ, dar la fel de bună este şi hipocloridul  2-3% folosită in baie. Pulverizez cu o pompă. Nu fac economie la dezinfectant, folosesc cc. 0,5-1 litru la metru pătrat, practic totul este numai dezinfectant. Împotriva prafului şi vaporii dezinfectantului iau o mască de la farmacie. Crescătoria trebuie să fie goală, fără porumbei!
Închid uşile şi ferestrele cât mai ermetic şi las aşa peste noapte (ar ajunge şi 30 de minute). A doua zi deschid uşile şi ferestrele, cu o cârpă, sau burete şterg dezinfectantul rămas pe jos, remontez boxele şi până a treia zi după masă, când vin porumbeii, totul se usucă.

14 comentarii:

Dan spunea...

cand mai aveti timp poate mai postati si dv niste poze din crescatorie sa vedem si noi....

Szabó Zoltán spunea...

Am de gând să postez o serie de poze despre crescătorie, dar deocamdată fac nişte îmbunătăţiri, de care am să scriu ceva mâine.

Dan spunea...

Dl Szabo,stau intr-o zona in care nu prea da uliul pana a da zapada...pot da drumul la porumbei cam pana pe la 1 dec cand ii separ,adica este bine?sau sa ii las sa se linisteasca pentru la primavara?de tricomonoza cam la cat timp ii tratati sau le dati preventiv,si ce fel de produse?

Szabó Zoltán spunea...

Referitor la lăsatul liber, eu dacă nu ar fi uliul nu aş inchide porumbei deloc, deci cred că este benefic libertatea pentru ei. Totuşi nu am constatat o diferenţă de rezultat în favoarea celor care nu le închid.
Referitor la trichomonoză şi la tratamente am de gând să postez ceva mai amplu puţin mai târziu, totuşi ca să vă răspud: în această perioadă a anului nu tratez pt. trichomonoză, când tratez folosesc produse pe bază de ronidazol (asta se găseşte mai uşor) şi Enteroguard.

Andrei spunea...

Probiotice folositi in timpul acesta?ma gandeam sa le dau o data pe saptamana la porumbei probiotice..?

Szabó Zoltán spunea...

Nu folosesc probiotice în această perioadă a anului. Folosesc numai după tratamente cu antibiotice şi câte odată după concursuri grele. Mai de mult foloseam mai des, dar nici atunci nu în lunile de toamnă.
Rău nu face în nici un caz, dar s-ar putea să nu aibă rostul.

cristi m. spunea...

buna ziua,as dori sa va intreb,porumbul de anul acesta se poate folosi?este recoltat din septembrie,si atunci a fost uscat binisor.

Szabó Zoltán spunea...

Pt. cristi m.: daca este copt si uscat se poate folosi fara probleme la pasari. Mucegaiul este inamicul nr. 1 a furajelor.

cristi m. spunea...

va multumesc pt raspuns,da am inteles stiu ca mucegaiul nu este bun pt porumbei.referitor la tratamente,daca vas ruga un program cu tratamente romvac,de ce?eu cred ca cele din import pretul difera,calitatea este accesi cu cele romanesti,dar la cele din import platim brendul,nu neaparat calitatea.eu lucrez in Baile Felix,acum 7-8 ani am aveam un client,vorbea de tratamente,vaccinuri,boli,miam permis sa il intreb(sunteti dr vet)mia spus sunt.prof. BABA IOAN ALECSANDRU,mia explicat multe,si mia zis.orice medicament,vaccin,sau altceva de productie romaneasca,este la fel de competitiv cu cele de import.si are dreptate .cand mergeam in ungaria ne cereu vaccinuri rom(COLUMBOVAC),iam intrebat,dar aveti atatea firme,de ce nu cumparati de aici.stiti ce au spus.pe unul de la voi dam 3000 ft,pe unul din import 10.000ft,si calitatea e acceasi,pretul difera.si eu folosesc vaccinuri numai rom de ani buni,si nu am avut probleme,multumesc la d-zeu.de aceea,va cer sfatul in legatura cu un program de tratament 100%cu produse romanesti. o zi buna in continuare.

Szabó Zoltán spunea...

Cristi m.: Sunt de acord cu Dl Prof. Dr. Baba, cu atat mai mult pt.ca mi-a fost profesor mai in urma cu 25 de ani la facultate. Si eu sunt de parere ca si medicamentele romanesti sunt aproape la fel de bune ca cele straine, dar sunt mult mai iefine. Deocamdata.
Pe parcurs am sa scriu despre diferite scheme de tratamente pe care aplic eu la porumbei, mai ales cu medicamente romanesti. Momentan nu fac nici un tratament.

ticutel spunea...

buna ziua domnul meu .imi place ce scieti si cum o faceti.poate aveti timp sa intrati si pe pagina mea sa vedeti ce incerc si eu sa fac.adresa e ticutel.sunphoto.ro
va DORESC UN CRACIUN FERICIT SI UN AN NOU CAT MAI PROSPER

puiutu spunea...

salutare domnu SZABO am o rugaminte la dumneavostra il cunoasteti pe domnu TAMAS VILMOS din harghita daca da ast rasp pe pag mea ms fain.

Szabó Zoltán spunea...

Pt. puiutu: explicati-m inca odata mai clar, nu inteleg despre ce vorbiti.

puiutu spunea...

salut il cunoasteti cumva pe domnul TAMAS VILMOS din hargita ca are un porumbel la mn daca vreti va las un nr de tel 0768649802.