duminică, 31 octombrie 2010

Dresaj

Am fost întrebat: ,,de ce considerati ca e important ca porumbeii sa mearga fiecare la boxa lui cand le comandati dvs.asta ? Cum ii faceti sa "inteleaga" aceasta comanda ?"
Iarăşi scriu de anumite lucruri, despre care nu am citit nicăieri, deci probabil nici nu a fost demonstrat ştiinţific. Porumbelul cred că este un animal asemănător câinii, care trăieşte în comunităţi cu indivizi mai puternici şi mai slabi. Deci obligatoriu se formează de-a lungul timpului o oarecare erarhie în cadrul stolului (pasăre gregară).
În cazul câinilor de exemplu, fapt dovedit ştiinţific, există un şef de haită faţă de care sunt subordonaţi ceilalţi membri a grupului. Chiar dacă acest individ dominant îl bate pe careva dintre supuşii lui, nu este nici o supărare, este ceva natural, firesc pentru ei.
Tot aşa cred eu că se întâmplă şi la porumbei, dacă te acceptă şef deasupra lor, se supun şi nu va fi un stress prea puternic când îi prind. Deci eu, crescătorul, sunt ,,seful" lor.
Pe lângă cele scrise mai sus ţin la această ordine ca şi indivizi tineri, sau mai slabi din punct de vedere fizic, sau mai puţin agresivi să-şi găsească un loc de a lor, unde ei pot fi stăpâni.
Cum îi determin ca să execute comanda?
Prima dată cum am mai scris, îi las cc 10-14 zile să aleagă fiecare un loc, deci erarhia naturală să-şi poată spune cuvântul. După ce îsi cunoaşte fiecare locul, îi fugăresc şi-i oblig să se ducă la loc. Care nu ştie de prima dată, şi de obicei aşa se întâmplă, îi prind şi îi pun la loc. Repet treaba de două - trei ori şi a patra oară deja fiecare ştie ce doresc eu de la el. Fiind şi cei bătrâni printre ei, care deja ştiu despre ce este vorba se duc imediat la loc şi cei tineri învaţă de la ei.
Poate se pare o prostie cu învăţatul tinerilor de la cei bătrâni, dar sunt convins că aşa este. În al doilea compartiment, care este separat de o uşă de scândură de primul, după ce am terminat cu primul curs cu vecinii, mult mai uşor se învaţă, majoritatea chiar ştiu deja fără să-i învăţ.
Iarăşi un lucru la care ţin foarte mult: un porumbel care a mers la locul lui nu îl prind imediat. Îl las să se simtă stăpân în boxa lui, ba chiar mă prefac că mă dau de bătut faţă de el în boxă.

Un comentariu:

Corneliu spunea...

Lamuritor, multumesc !