miercuri, 13 octombrie 2010

Octombrie 1

Pentru cei care aşteaptă să citeasacă în articolele mele lucruri extraordinare, tratamente miraculoase, sau alte metode prin care vor deveni campioni, propun să treacă la o altă pagină. Aici sunt scrise numai cea ce fac eu zilnic în crescătoria mea, şi cea ce am făcut în anii trecuţi, eventual câteva concluzii trase de mine.
Prima decadă a lunii octombrie nu a fost nici în trecut şi nici în anul în curs cu prea multe evenimente. Nu am avut decât 21 de evenimente de a lungul anilor în această perioadă.
În timpul sezonului concursurilor făceam curăţenie zilnic de două ori, dimineaţa şi seara, iar acum fac în funcţie de timpul liber o dată, sau de două ori. Porumbeii fiind adăpostiţi în podul casei sunt nevoit să fac curăţenie mai des. Însă după părerea mea curăţenia zilnică nu ajută la obţinerea rezultatelor mai bune.
Timpul fiind mai răcoros atacurile răpitorilor sunt tot mai severe, de aceea ca şi în anul 2003 am închis porumbeii şi nu am să-i dau drumul decât pentru a face baie. Am observat că atacurile uliului sunt mai periculoase pe vreme senină, când are posibilitate de a ataca porumbeii prin surprindere, venind în picaj cu viteză foarte mare. De aceea caut să le dau drumul să facă baie pe vreme ploioasă, sau chiar cu ceaţă, cu atât mai mult că şi porumbeii fac baie mai cu poftă când plouă.
În alţi ani în această perioadă am vaccinat puii tardivi cu LaSota, sau Paramixovacol. Vaccinul LaSota este un vaccin viu împotriva pseudopestei aviare folosită mai mult la găini. Pentru porumbei este nevoie de 5-10 doze de găină. Se poate administra atât parenteral (injecţii subcutanate, sau intramusculare) cât şi sub formă de picături oculo-conjuctivală, sau în apa de băut. Se mai recomandă şi administrarea sub formă de aerosoli.
Eu recurg de obicei la metoda de administrare oculo-conjunctivală. Prepar vaccinul diluând 100 de doze în 5 ml de diluant, apoi cu o pipetă normală luată de la farmacia umană pun câte o picătură de vaccin în ambii ochi şi în ambele nări, cantitatea de 5 ml ajunge pentru cc 20 de porumbei. După administrare porumbeii primesc în apă de băut polivitamine.
Dacă aflu de episoade de paramixoviroză în zonă se mai întâmlpă să administrez pentru tot efectivul vaccin LaSota în apă de băut, chiar dacă au fost mai înainte vaccinate. Trebuie avut grijă să se folosească apă din fântână, sau apă fiartă de la robinet şi la un litru de apă se pot pun 300-500 de doze în funcţie de numărul efectivului.
În ultimile zile am fost solicitat să consult un efectiv de porumbei bolnavi, unde am constatat că este vorba de paramixoviroză, iar ulterior la mai mulţi crescători am auzit de porumbei bolnavi cu simptome asemănătoare. Porumbeii mei fiind vaccinate şi deoarece nu zboară liber deja de o săptămână nu consider necesar vaccinarea întregului efectiv, numai acelor pui care nu au fost vaccinaţi mai devreme odată cu ceilalţi mai mari.
Perioada în care ne aflăm nu este optimă pentru vaccinări, păsările fiind în marea năpârlire, deci nu se poate obţine o imunitate  bună. De acea se recomandă să se facă numai vaccinări de necesitate.
În apa de băut a porumbeilor administrez zilnic câte o picătură de tinctură de iod la 2 litri de apă. Iodul intră în structura hormonilor tiroidieni, hormoni care pe lângă multe alte funcţii intervine şi în năpârlire. Solul Ardealului este sărac în iod, de acea ţin minte când eram copil săptămânal primeam la şcoală câte o tabletă de iod. Acum nu se mai practică, însă este încorporat obligatoriu în sarea de bucătărie din comerţ. Am observat simptomele carenţei de iod în practica veterinară la purcei.
Începând cu terminarea concursurilor nu mai administrez în apă de băut oţet ca să mai dau posibilitate organismul porumbeilor să lupte împotriva trichomonozei.
Furajarea caut să fie cât mai echilibrată, dar şi cât mai ecomomică din punct de vedere financiar. Creşeterea penelor necesită o alimentaţie cât mai diversificată, însă totuşi cred că accent mai important trebuie pus în luna noiembrie când cresc ultimile două remige care sunt cele mai importante, şi cele mai sensibile la alimentaţia bună (după observaţiilele mele).
În această perioadă fac un examen la porumbei să văd cum avansează năpârlirea remigelor primare. Ca şi în alţi ani şi acum majoritatea porumbeilor adulţi se află la 7-8 pană, doi porumbei fiind deja la ultima, iar puii în funcţie de vârstă la 7-8-9 pană. Ţin la această treabă în fiecare an ca să pot compara cu anii anteriori şi să pot interveni cu furajare mai bună dacă ceva nu este în regulă. Controalele respective repet din doi-doi săptămâni. Am observat că este mai bine să se termine năpârlirea cât mai repede.

Niciun comentariu: